Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

DKW SB 200

[img]

Motocykl w miarę kompletny. W przeszłości remontowany. Niestety podczas remontu prawie wszystkie oryginalne śruby wymieniono na współczesne. Na stary, oryginalny lakier położona warstwa szpachli i lakieru. Motocykl unowocześniono częściami z AVO Simsona (ramka lampy FER, licznik w konsoli MAW, tylna lampka, szkło lampy).

Na ramie i tabliczce nr 526140 - co odpowiada wersji KS z 1939r.

[img]

Motocykl rozebrano i wyselekcjonowano części które nadają się do wykorzystania. Wstępnie oceniono zakres prac naprawczych.

[img]

[img]

Elementy przewidziane do wykorzystania przygotowano do piaskowania.

[img]

Tylna piasta (hinterradnabe) pochodzi raczej od modelu KS. W SB była dwuczęściowa, rozkładana, na 3 łożyskach (kugellager).

Demontaż silnika rozpoczęto od zdjęcia prądnicy (lichtmaschine). Zamiast oryginalnych styków w pokrywie (schutzkappe) dodatkowe przewody wyprowadzone bezpośrednio od przerywacza (unterbrecher). Pod przerywaczem (unterbrecher) tekstolitowa podkładka.

[img]

Regulator zapłonu (fliehgewicht) kompletny, do naprawy.

[img]

Koło zamachowe - wirnik (anker) w dobrym stanie, komutator (kommutator) mało zużyty, brak widocznych uszkodzeń mechanicznych. Brak uzwojenia wzbudzenia (feldspule), górnej części stojana (plus-poleisen), szczotkotrzymaczy (kohlehalter). Motocykl użytkowano bez prądnicy (lightmaschine), wykorzystując jako źródło prądu wyłącznie akumulator (batterie).

[img]

Koniec pracy silnika (motor) nastąpił po ścięciu klina (scheibenfeder) na wale (kurbelwelle) od strony prądnicy (anker). Widoczne ślady obrócenia prądnicy (anker) na wale (kurbelwelle) co spowodowało przestawienie zapłonu (zund).

[img]

Wnętrze silnika (motor) bez korozji (korrosion).

[img]

Pierwszy rzut oka do wnętrza cylindra (zylinderblock). Tłok (kolben) jest, gładź (schliff) cylindra bez widocznych uszkodzeń. Silnik pracował lecz zużycie cylindra raczej małe.

[img]

Sprzęgło (kupplung) kompletne.

[img]

W koszu sprzęgłowym (kupplungs-zahnrad) ukruszony ząb (zahn).

[img]

Silnik spotkała jakaś katastrofa - zębatka zdawcza wału (antriebsrad auf kurbelwelle) ma uszkodzone zęby (zahn). Dobrze byłoby ją wymienić ze względu na możliwość ukruszania się kolejnych fragmentów.

[img]

Kartery (kurbel-gehause), obudowę skrzyni biegów (getriebe-gehause) i pokrywę (deckel) umyto od zewnątrz i wewnątrz. Naprawiono gwinty i wyczyszczono.

[img]

Naprawiono śruby (schraube) i zmontowano obudowy (gehause).

[img]

Wałek rozrusznika (kickstarterwelle) do przeszlifowania (mahlen) ze względu na zużycie, tulejka (buchse) w pokrywie (deckel) do wymiany.

[img]

Wał korbowy (kurbelwelle) przerobiony. Oryginalne łożyska (rollenlager+laufrollen) zastąpiono łożyskami igiełkowymi. W tym celu zmniejszono średnicę wału z 23mm na 22mm.

Minusy takiego rozwiązania.

1. Brak możliwości dystansowania (ustawienia wału), nie da się wstawić pierścieni dystansowych (anlaufring for rollenlager).

2. Gorsze smarowanie niskich łożysk, trudno przewidzieć trwałość.

3. Brak możliwości zabezpieczenia łożysk przed przesuwaniem się po wale.

4. Największy mankament to zmniejszone do połowy stożki (kegel) na końcach wału. Duże ryzyko urwania prądnicy (anker). Dlatego klin prądnicy (anker scheibenfeder) został zniszczony.

[img]

[img]

Silnik z przerobionym wałem da się poskładać, wał kręci się lekko, można zastosować nowe uszczelnienia (simmering). Trudno jednak przewidzieć trwałość takiego rozwiązania.

Można jeszcze przymierzyć drugi zapasowy wał.

Zregenerowane wały pod adresem

Kurbelwelle DKW SB 200 - regeneriert im Tausch » MMM-Ersatzteil-Nachbau (motorradmeistermilz.de)

[img]

Skrzynia biegów (zahnrader und wellen) kompletna ale jedno z kół zębatych (klauenrad) ma wyłamany ząb. Łożyska (kugellar) do wymiany.

[img] [img]

Cylinder (zylinderkorper) wypracowany ale jeszcze nadaje się do eksploatacji. Wewnętrzna powierzchnia cylindra bez uszkodzeń. Tłok (kolben) i pierścienie kolbenring) również można wykorzystać. Sworzeń tłokowy (kolbenbolzen) zużyty w środkowej części - dobrze byłoby zmienić.

[img]

[img]

Nowe tłoki również są dostępne w sprzedaży, można kupić i zrobić szlif cylindra. Stan tłoka i cylindra jest jednak na tyle dobry że można spróbować je użyć. Poważnie należy się natomiast zastanowić nad wałem. Wymiana tłoka nie pociąga za sobą demontażu silnika - nie trzeba nawet wyjmować silnika z motocykla. Wymiana wału to poważniejsze przedsięwzięcie.

Części wypiaskowano...

[img]

i zabezpieczono gruntem antykorozyjnym.

[img]

[img]

Naprawiono elementy tylnego siodła. Wstawiono nową tuleje, dorobiono nową śrubę rzymską, naprawiono mocowania do bagażnika. Uszkodzone śruby zmieniono na nowe.

[img]

[img]

Pomalowano felgi i odwieszono do wyschnięcia.

[img]

Wyprostowano i zreperowano elementy ramy i przedniego zawieszenia.

Dorobiono brakujący napinacz tylnego koła.

[img]

Złożono ramę i sprawdzono jej geometrę.

[img]

[img]

Wyprostowano, odbudowano i wzmocniono podstawką centralną. Wytoczono nowe tuleje podstawki.

[img]

Przygotowano do montażu elementy przedniego zawieszenia.

[img]

Zmontowano przednie zawieszenie.

[img]

Wyczyszczono i skontrolowano elementy przedniej osi.

[img]

Dorobiono śrubę amortyzatora trapezu i podkładki cierne.

[img]

Dorobiono nowy rozpierak szczęk - stary był krzywy i odłamany.

[img]

Rozmontowano i wyczyszczono napęd licznika. Zębatki w doskonałym stanie. Wymieniono tulejkę łożyskową.

[img]

Wyprostowano dekiel i przyspawano urwaną tuleję rozpieraka. Złożono przednią piastę z deklem i przymierzono do zawieszenia. Wytoczono podkładki dystansowe zawieszenia.

[img]

Dopasowano kształt przedniego błotnika, wyprostowano i zmontowano pałąki.

[img]

Do lampy są dwie ramki. Obie pasują. Jedna nadaje się do chromowania, druga po dorobieniu mocowania może być czarna.

[img]

[img]

Szkło można wykorzystać lecz jest od Simsona (znaczek na dole).

[img]

Wstępnie dopasowano półkę licznika do trapezu (była od modelu NZ).

[img]

Niestety ponieważ lampa jest od modelu KS, jest za długa i licznik się nie mieści. W modelu SB czasza lampy była krótsza.

[img]

[img]

Licznik "prosty" na pewno się nie zmieści.

[img]

Licznik "kątowy" (od AVO) prawdopodobnie udałoby się wcisnąć po dopasowaniu półki. Po zmianie cyferblatu mógłby udawać licznik DKW. Można też kupić lampę od SB na eBay-u, najlepiej kompletną. Można też umieścić licznik (mały lub duży) z boku trapezu lecz jest to rozwiązanie typowe dla modelu KS - w SB powinna być półka nad lampą.

Półka Tachobrille für DKW SB 200 | eBay (tylko w przypadku kupowania nowej lampy, do tej "długiej" szkoda kupować).

Czasza lampy Vorkrieg Hasag Scheinwerfer Gehäuse Topf DKW NZ SB 250 350 500 | eBay

nie wiadomo czy dopasujemy ramkę, szkło i odbłyśnik.

Generalnie - części jest mało i zrobiły się bardzo drogie.

[img]

Zreperowano tylny błotnik. Usunięto aluminiowe nity, zaspawano niepotrzebne otwory i pęknięcia. Wspawano wzmocnienia i wyprostowano. Zmieniono tylne mocowanie bagażnika.

[img]

Główne elementy karoserii na miejscu.

[img]

Do wyboru dwie kierownice. Obie mają dobry kształt.

[img]

Wybrano tą do której jest osprzęt. Rolgaz, klamki i dźwignia ssania, wszystko sygnowane MILA i w dobrym stanie.

[img]

Wyczyszczono, złożono, zamontowano. Rura kierownicy do chromowania, do dokupienia manetka odprężnika.

[img]

Zreperowano i dopasowano osłonę łańcucha. Trzeba przymierzyć pompkę przed malowaniem. Ta która była z motocyklem jest mało zabytkowa - ma plastikowy koniec.

Można kupić podróbkę

Pompka powietrza Iż, DKW chrom za 43 zł z Kosina - Allegro.pl - (10811156037)

lub

Pompka powietrza Iż,Dkw czarna za 39 zł z Kosina - Allegro.pl - (9221361381)

[img]

Naprawiono płetwę tylnego błotnika. Zawias i pałąk do dorobienia po założeniu tylnego koła.

[img]

Naprawiono zawias i zamknięcie puszki narzędziowej.

Zreperowano podnóżki pasażera.

[img]

[img]

Elementy tylnej osi to pomieszane i poprzerabiane części. Do dorobienia oś z nakrętkami i dystansami oraz rozpierak szczęk z dźwignią.

[img]

Dokupiono podnóżki kierowcy.

[img]

Wytoczono nową oś tylnej piasty (achse), po stronie zębatki przewidziano dwa łożyska (kugellager).

[img]

Złożono piastę (nabenkorper), zębatkę (bremstrommel) i dekiel (gegenhalteplatte nackt).

Wstawiono skrzynię biegów (getriebe) i założono łańcuch (kette) aby sprawdzić poprawność ustawienia tylnej piasty.

[img]

Wytoczono dystanse (distanzhulse) nakrętki (halsmutter) i podkładki (zwishenring).

[img]

[img]

Wytoczono nowy rozpierak szczęk (bremsschlussel).

[img]

Dorobiono dźwigienkę (bremshebel) i złożono tylny hamulec.

[img]

Dopasowano osłonę łańcucha (kettenschutz) i dorobiono jej tylne mocowanie.

[img]

Czy wymieniać tylną zębatkę i łańcuch na nowe?

[img]

Dorobiono mocowania akumulatora.

[img]

W jednym ze zbiorników (tank) rdza zniszczyła całą prawą dolną część.

[img]

Do naprawy wybrano drugi zbiornik - ma dużą dziurę ale tylko jedną. Usunięto blachę mocującą kulisę biegów (schaltsegment).

[img]

Wycięto uszkodzoną blachę. Dorobiono mocowanie kulisy z tulejami na śruby mocujące.

[img]

Mocowanie wspawano. Sprawdzono szczelność zbiornika. Spaw pokryto dla pewności klejem epoksydowym.

[img]

Zamocowano zbiornik w ramie. Naprawiono elementy układu zmiany biegów (tankschaltung).

[img]

Dorobiono elementy mocowania amortyzatora skrętu do zbiornika (arretierscheibe zur dampungsscheibe).

[img]

Rozebrano siodło (gummisattel). Wyprostowano i pospawano tylną część. Wymieniono śruby.

[img]

Dopasowano sprężynę poszycia (streckfeder) i dorobiono nowe nitonakrętki gumy.

[img]

Gotowe elementy trafią do malowania.

[img]

Zbiornik wyszpachlowano i kilkukrotnie pokryto podkładem - jest wstępnie przygotowany do malowania.

[img]

Rozebrano i wyczyszczono klakson. Jest sprawny. Powinien być nieco inny i mniejszy ale jest to oryginalny działający Noris, więc można go zostawić.

[img]

Dorobiono mocowanie klaksonu do ramy.

[img]

Rozebrano dokupioną lampę (scheinwerfer). Sklejono pęknięte szkło (glasscheibe). Wyczyszczono czaszę lampy (scheinwerferkorper) i ramkę (einlassiringsring). Wszystkie elementy lampy są oryginalne a odbłyśnik (reflektor) w bardzo dobrym stanie - szkoda wymieniać na nieoryginalne.

[img]

Lampę złożono i zamontowano do motocykla. Dopasowano mocowanie licznika (tachometer-brett).

[img]

Licznik (tachometer) dostarczony z motocyklem pochodzi od motocykla AVO Simson, jest kątowy i nie pasuje. Potrzebne jest licznik o średnicy 80mm (taki jest otwór w półce), prosty jak na zdjęciu, wyskalowany do 120km/h., wskazówka obraca się w prawo.

[img]

Licznik może być:

oryginalny:

drogi, może być uszkodzony i niemożliwy do naprawienia, często liczniki sprzedawane jako oryginalne po remoncie nie są wcale oryginalne a pochodzą od powojennych motocykli. Jeśli licznik jest oryginalny to raczej się go nie remontuje a często odłącza od napędu aby nie ryzykować uszkodzenia.

Ten wygląda na oryginalny.

licznik + konsola DKW NZ SB 350 za 3600 zł z Gdańsk - Allegro.pl - (11390322138)

współczesna produkcja:

w środku chiński napęd, ładnie się prezentuje i działa.

DKW, Auto-Union, SB+NZ 250 350, Tachometer, Ø 80mm, NEU, 120km/h, Oldtimer | eBay

lub

DKW, Auto-Union, SB+NZ 250 350, Tachometer+TW, Ø 80mm, NEU, 120km/h, Oldtimer | eBay

Można też przerobić licznik widoczny na zdjęciach z warsztatu, zmienić mu tarczę, szybkę i ramkę - będzie wyglądał jak od DKW. Jest to rozwiązanie tańsze.

Rolki w stopie korbowodu ukosują się - mają źle dobraną średnicę (pleuellager ma a duży luz).

[img]

Lewy czop wału (lewa strona kurbelwelle) jest mało zużyty , nadaje się do dalszej eksploatacji.

[img]

Prawy czop zniszczony - odpryski warstwy utwardzonej.

[img]

Uszkodzenia zajmują dużą powierzchnię - nie da się przesunąć łożyska w miejsce nieuszkodzone.

[img]

Brakuje czterech łożysk wału (rollenlager). Do poskładania silnika użyto łożysk z innego silnika.

[img]

Przetoczono wałek rozrusznika (kickstarterwelle). Wytoczono nową, nadwymiarową tulejkę (buchse fur kickstarterwelle im gehause).

[img]

Naprawiono dźwignię rozrusznika (kickstarterkurbel). Dorobiono nową śrubę (linsensenkschraube).

[img]

Złożono lewą stronę silnika, założono tłok i cylinder. Sprzęgło (kupplung) dobre, zakupiona zębatka wału (antriebsrad auf kubelwelle) pasuje.

[img]

Zamontowano pokrywę (deckel). Dorobiono nowe mocowanie linki sprzęgła (bowdenseil zur kupplung) (1), elementy dźwigni wycisku sprzęgła (kupplungshebel) (2). Dorobiono i wspawano tuleję w dźwignię kopniaka (kickstarterkurbel) (3), dorobiono nowy klin (keilbolzen) (4). Nakrętka wlewu oleju (verschlusschraube) (5) jest krucha ze starości - warto poszukać innej.

[img]

Dopasowano elementy prądnicy i dorobiono śruby mocujące.

[img]

Wytoczono nowe osie ciężarków regulatora odśrodkowego.

[img]

Zreperowano uzwojenie i wyprowadzono nowe kable.

[img]

Złożono prądnicę.

[img]

Zreperowano pokrywę prądnicy. Złożono nowy przerywacz z najlepszych części.

[img]

Rozebrano puszkę prądów. Wyczyszczono styki, wymieniono uszkodzone kable.

[img]

Podłączono cewkę wysokiego napięcia i przetestowano działanie puszki.

[img]

Zmontowano układ wysokiego napięcia, ustawiono punkt zapłonu i sprawdzono iskrę.

[img]

Znaleziono głowicę. Pasuje ale ma naprawiany gwint świecy - może znajdzie się lepsza.

[img]

Podsumowując.

Wał pasuje ale trudno określić go jako dobry. Kręcić się będzie ale jak długo - trudno powiedzieć. Pojawienie się odprysków pod łożyskiem spowoduje awarię. Na uszkodzonej powierzchni czopa nie powinny pracować rolki. Jeśli wał byłby remontowany to łożysko korbowodu również powinno zostać poprawione.

Potrzebne są 4 komplety łożysk na wał.

Nie znalazłem koła zębatego skrzyni biegów luzem - są tylko całe skrzynie.

Zdemontowano gaźnik.

[img]

Jest kompletny i mało zużyty ale ma uszkodzoną jedną część. Warto poszukać jakiegoś gaźnika na części lub samego korpusu.

[img]

[img]

Zgodnie z katalogiem w DKW SB 200 powinien być gaźnik:

AMAL 4/406 lub

AMAL M74/406

Bing ze zdjęć to AJ2/22 - można spróbować go użyć.

Elementy tłumików wyklepano, pospawano i naprawiono.

[img]

Doskonały zestaw naprawczy gaźnika.

[img]

Dokupiona zębatka pasuje.

[img]

Odebrano ocynkowane elementy i rozpoczęto składanie motocykla na gotowo.

[img]

Tylne siodło.

[img]

[img]

Przednie siodło z mocowaniem.

[img]

[img]

Osłona łańcucha z pompką, gaźnik z filtrem.

[img] [img]

Złożono ramę, główkę ramy i elementy trapezu.

[img]

[img]

Skończono malowanie przedniego błotnika.

[img]

Złożono przednie koło. Użyto szprych z nierdzewki (bardzo ładnie i starannie zrobione).

[img]

Zmontowano blachy trapezu i silnik.

[img]

[img]

Zapleciono tylne koło, zmontowano bęben i ustawiono w ramie.

[img]

Pomalowano zbiornik.

[img]

Dopasowano zniszczony i przerabiany tylny błotnik, dorobiono zawias, pałąk i mocowanie tablicy rejestracyjnej.

[img]

[img]

[img]

[img]

Już na dwóch kołach.

[img]

Zmontowano prądnicę, przerywacz. Ustawiono zapłon.

[img]

Zmontowano przedni błotnik i lampę.

[img]

[img]

Zmontowano puszkę narzędziową.

[img]

Pomalowano i zamontowano tylni błotnik.

[img]

Odebrano pochromowane części.

[img]

Wymieniono śruby trapezu na chromowane. Zmontowano okular i licznik.

[img]

Zakupiono nowe kolanka. Zmontowano i dopasowano tłumiki.

[img]

Zmontowano kopniak.

[img]

Zmontowano kierownicę z klamkami i rolgazem.

[img]

Dorobiono mocowanie licznika i linkę licznika.

[img]

Zmontowano wyłącznik STOP

[img]

Skręcono wydechy z uszczelkami i obejmami.

Dorobiono zatrzask stopki centralnej. Założono nowy łańcuch i osłonę łańcucha.

[img]

[img]

Zregenerowano i zamontowano przełącznik świateł. Wykonano instalację elektryczną. Podłączono regulator napięcia. Dorobiono linki.

[img]

[img]

[img]

Zmieniono szkło lampy. Dopasowano odbłyśnik i mocowanie żarówki.

[img]

Wypiaskowano i zreperowano elementy podnóżków. Wytoczono nowe śruby i tulejki.

[img]

[img]

Zamontowano zbiornik, kulisę zmiany biegów, siodło i pomalowanie podnóżki.

[img]

[img]

[img]

Pomalowano tablicę rejestracyjną, zmontowano tylną lampkę i płetwę tylnego błotnika.

[img]

[img]

Gotowy do uruchomienia.

[img]

[img]

[img]

[img]

Gumy na kierownicy.

[img]

Stara guma tylnego siedzenia pękła.

[img]

Kranik cieknie - uszczelki uległy degradacji.

[img]