Zawieszenie
Zdemontowano przednie zawieszenie. Dolna bieżnia w główce ramy luźna.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_1.jpg)
Bieżnia na sztycy pęknięta.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_2.jpg)
Elementy zawieszenia i przedni błotnik wymyto i osuszono.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_3.jpg)
Dokładnie sprawdzono stan elementów zawieszenia. Sztyca wygięta w "banan". Tulejki luźne - same wypadają.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_4.jpg)
Takiego kuriozum jeszcze nie widziałem. Zdarza się że pomiędzy kulki zawieruszy się "odmieniec". Np. wśród kulek 6mm znajdzie się jedna 6,5. Ale tu ktoś włożył do łożyska różne kulki o średnicach od 5mm do 7mm.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_5.jpg)
Wahaczyki są w dobrym stanie ale tuleje zmontowano bez oczyszczenia więc się zapiekły.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_6.jpg)
Wszystkie elementy oczyszczono.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_7.jpg)
Śruby przegwintowano, wymieniono bieżnie dolnego łożyska i kulki. Wklejono luźne tulejki. Wyprostowano sztycę. Po poprawnym zmontowaniu zawieszenie nadaje się do eksploatacji.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_8.jpg)
Zmontowano z powrotem blachy trapezu, konsolę licznika, osłonę sprężyny, elementy amortyzatora skrętu i błotnik. Nieoryginalne jest mocowanie błotnika i mocowania tablicy rejestracyjnej. Brakuje sprężyny i pokrętła amortyzatora skrętu.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_9.jpg)
Wyjęto silnik z ramy, przy okazji wyprostowano podstawkę.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_10.jpg)
Zdemontowano sprzęgło.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_11.jpg)
Pod sprężyny założono podkładki aby sprzęgło się nie ślizgało - tarcze są za cienkie. Korki w tarczach były wymieniane ale nie zostały sprasowane (pewnie też wyschły gdy motocykl stał) i teraz wypadają. Korki do wymiany.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_12.jpg)
Zdemontowano skrzynię biegów. Wyczyszczono korpus i wszystkie części. Obudowa była uszkodzona ale została porządnie pospawana. Na zębach wałków niewielkie ubytki ale jak na stulatka - do zignorowania.
Do naprawy wysprzęglik kopniaka. Trudno także orzec po co włożono łożyska zamknięte - aby utrudnić smarowanie?
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_13.jpg)
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_14.jpg)
Duże opory spowodowane były tarciem odrzutnika zębatki zdawczej o kołnierz blachy zamykającej.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_15.jpg)
Zmontowano wałki skrzyni, łożyska osadzono w obudowie korzystając z kleju do łożysk.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_16.jpg)
Zużyty wysprzęglik kopniaka oraz zabierak napawano i przeszlifowano.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_17.jpg)
Kołnierz dekielka (dorabiany i przez to nieosiowy) przetoczono. Pod dekielkiem dodano uszczelkę. Jej brak powoduje ściskanie łożysk na wałku i "ciężką" pracę skrzyni. Skrzynia działa poprawnie i jest gotowa do użytku. Ewentualnie można dodać simering uszczelniający zębatkę zdawczą.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_18.jpg)
Zdjęto z wału zębatkę zdawczą, zdemontowano cylinder i wyjęto wał który jest w stanie przyzwoitym. Ślady zużycia są widoczne ale nie dyskwalifikujące. Stopa korbowodu była remontowana. Trzy z czterech łożysk nadają się do dalszej eksploatacji.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_19.jpg)
Tłok ma za sobą bogate życie. Widoczne są liczne ślady zatarć ale nie ma pęknięć. Pierścienie wymieniono stosunkowo niedawno, na główce korbowodu wyraźny luz.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_20.jpg)
Zewnętrzna bieżnia czwartego łożyska uszkodzona.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_21.jpg)
Silnik przeżył poważną katastrofę po której amputowano w lewym karterze tuleję w której osadzone są łożyska. Wykonano dość ryzykowną naprawę wstawiając w karter stalową tuleję zakręcaną nakrętką. Wał się kręci, silnik po naprawie pracował. Jest więc jak staruszek ze sztucznym stawem biodrowym.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_22.jpg)
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_23.jpg)
Cylinder bez wewnętrznych uszkodzeń. Do wymiany spękana zaślepka kanału przelotowego.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_24.jpg)
Kartery dokładnie wymyto i wyczyszczono. Uwidoczniło się kilka małych pęknięć i ubytków będących efektem przeżytej przez silnik katastrofy. Wymieniono bieżnię łożyska na nową. Osadzono łożyska i tuleje dystansowe w karterze wspomagając się klejem. Sprawdzono czy wał obraca się bez zacięć. Złożono kartery i założono cylinder.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_25.jpg)
Połączono przód silnika ze skrzynią biegów. Osadzono zaślepki cylindra (uszkodzoną wymieniono).
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_26.jpg)
Wstawiono nowe uszczelnienia wału. Wytoczono dystanse pod dekielki.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_27.jpg)
Zreperowano końcówki sprężyn stopki centralnej.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_28.jpg)
Wstawiono silnik do ramy.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_29.jpg)
Zamocowano zbiornik paliwa. Dorobiono brakujące tulejki tylnego mocowania i podkładki pod przednie. Wyczyszczono kranik (zupełnie zatkany). Zreperowano kulisę zmiany biegów i sprawdzono działanie zmieniacza biegów.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_30.jpg)
Zmontowano tył motocykla. Zmieniono łożysko tylnej zębatki. Dopasowano podnóżki. Zmontowano wydechy.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_31.jpg)
Rozebrano gaźnik - niestety jest to Ikov. Za to w bardzo dobrym stanie. Po wyczyszczeniu i przetkaniu nadaje się do użytku. Nie wiadomo tylko po co zmniejszono średnicę gaźnika wtawiając tuleje.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_32.jpg)
Rozebrano stojan prądnicy. Szczotki do wymiany, uzwojenie wzbudzenia nie wykazuje przebicia. Po odłączeniu uzwojenia oporowego i wlutowaniu nowych końcówek można zastosować elektroniczny regulator napięcia. Izolacja jest oczywiście wiekowa, zawilgocona i zaolejona, trudno przewidzieć czy i ile jeszcze wytrzyma. Brakuje sprężyny regulatora odśrodkowego. Osie ciężarków są uszkodzone ale można je wymienić gdyż są wkręcane. Gorzej z osiami sprężyn - próba ich usunięcia grozi uszkodzeniem prądnicy. Opcjonalnie można zrezygnować z odśrodkowego regulatora unieruchamiając krzywkę zapłonową.
![[img]](/file/dkw_sb_sport/img_34.jpg)


