Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Harley JD

Części zdemontowano i wypiaskowano.

[img]

Szprych udało się uratować około 36 sztuk. Jedno koło miało dobrą felgę ale szprychy kiepskie - pogięte, o różnej grubości i częściowo nieoryginalne. Za to w kole z przegnitą obręczą były niezłe szprychy, szkoda że kilka ukręciło się wewnątrz nypli a dwie były przylutowane do obręczy.

[img]

Jedna z obręczy nie nadaje się już do niczego.

[img]

Jedna jest zupełnie dobra (oczywiście jak na stulatkę).

Nieuszkodzone są też dwie tylne piasty.

[img]

Trzecia piasta jest popękana.

[img]

Trzecia obręcz jest potocznie mówiąc "taka sobie". W jednym miejscu była reperowana, ma kilka dziurek i ma liczne spękania wokół otworów na nyple.

[img]

Rama była spawana pod główką. Spaw wygląda solidnie, materiał jest dobrze przetopiony - można zostawić.

[img]

Jedno z mocowań oderwane - do naprawy.

[img]

Drugie mocowanie tandetnie naprawione - do wymiany.

[img]

Prace nad motocyklem rozpoczęto od ramy. Rozwiercono uszkodzone sworznie w tylnej części ramy. Dorobiono nowe, dopasowane do otworów w podstawce.

[img]

Ramę pospawano. Wyprostowano tylną podstawkę i pospawano. Na narożach w dolnej części wspawano wzmocnienia. Wytoczono bolce o które zapiera się podstawka.

[img]

Z widełek przedniego zawieszenia usunięto odcięte i zaklinowane części kierownicy. Rozwiercono poprzeczną tuleję w której utknęły resztki śruby.

Widełki wstępnie wyprostowano.

[img]

Bieżnie łożysk w ramie można zostawić. Nakrętkę sztycy też. Dolne łożysko sztycy do wymiany lub naprawy.

[img]

Dopasowano okular i wstępnie przymierzono widełki do ramy. Niestety nie są proste. Po skompletowaniu zawieszenie trzeba będzie wyprostować.

[img]

Jeden komplet "uszu" przedniego błotnika w dobrym stanie.

[img]

Jeden przedni błotnik do typowych prac blacharskich.

[img]

Drugi przedni błotnik w nieco gorszym stanie ale po zrobieniu kilku wstawek też będzie z niego pożytek.

[img]

Tylny błotnik nieco ażurowy.

[img]

Butla gazu i zwój drutu później.

Bagażnik wymagał prostowania i spawania. Pałąk błotnika częściowego odtworzenia. Elementy dopasowano i skręcono. Dorobiono śruby mocujące bagażnik do ramy.

[img]

Dorobiono elementy siodła.

[img]

Wyprostowano i naprawiono prowadnice sprężyn przedniego zawieszenia. Skompletowano bieżnie łożysk główki ramy. Rozwiercono suwaki zawieszenia (usuwając ułamane resztki śruby) i dorobiono łącznik suwaków. Złożono przednie zawieszenie.

[img]

Skompletowano tylną szpulkę na oryginalnych częściach.

[img]

Dorobiono mocowania zbiornika.

[img]

Przymierzono bak do ramy.

[img]

Wypiaskowano kolejny zestaw elementów. Felga z znakomitym stanie, tylny błotnik i jego pałąk też niezły. Osłona naprawiana na obwodzie - dużo wstawek, dziurek i wżerów ale jeszcze będzie z niej pożytek. Przednie zawieszenie nieco pokrzywione. Do wymiany sztyca - jest ułamana tuż nad półką i ma odłamany w połowie gwint. Nawiasem mówiąc do tego zawieszenia najbardziej pasuje słowo "samoniszczące".

[img]

Przedni błotnik wyprostowano. Domontowano "uszy" i wstawiono do motocykla. Dopasowano i przykręcono pałąki.

[img]

Sprawdzono resztki lakieru na oryginalnych częściach. Oliwkowy można pobrać z dolnej części skrzyni biegów. Szparunki widać na boku zbiornika. Napis czerwony ze złotymi obramówkami. Pasek ciemnozielony z jasnozieloną obwódką.

[img]

[img]

Z najlepszych części złożono skrzynię biegów. Zużyte są zębatki rozrusznika. Wałek kopniaka ma uszkodzony gwint.

[img]

Z drugą skrzynią było już więcej kłopotu. Wybrano najlepszą obudowę (bez pęknięć i uszkodzeń). Rozwiercono i nagwintowano uszkodzone otwory szpilek mocujących skrzynię do ramy. Wykonano i wklejono specjalne szpilki.

Wybrano części. Wałek sprzęgłowy jest już nieco gorszy - ma uszkodzone wpusty i gwinty. Bieżnia łożyska wałka sprzęgłowego też już nie jest idealna.

Pokrywki od strony rozrusznika są spękane. Jeśli nie znajdą się lepsze to jedną powinno się udać złożyć.

Skrzynia choć złożona z nieco gorszych części też jest w pełni sprawna.

[img]

[img]

Obrobiono powierzchnie odlanego łącznika. Wstawiono do ramy skrzynię biegów i zamocowano puszkę. Dorobiono górne mocowanie wałka zmiany biegów.

[img]

[img]

Rozebrano do malowania piasty przednich kół. Wykonano nawiercenia pod główki szprych.

[img]

Dorobiono śrubę mocującą dźwignię zmiany biegów. Zreperowano kulisę zmiany biegów. Obrobiono element mocujący siodło do ramy, dorobiono nową tulejkę. Wstawiono sworzeń popychacza w ręcznej dźwigni sprzęgła.

[img]

Osadzono łożyska kulkowe w tylnej piaście.

[img]

Rozebrano sprzęgła i wypiaskowano ich elementy.

[img]

Pomalowano piasty i zewnętrzne elementy sprzęgieł.

Zreperowano kopniak - wspawano talerzyk sprężyny, i zmieniono mocowanie zębatki.

[img]

Złożono sprzęgło i elementy wycisku.

[img]

Zapleciono przednie koło, odświeżono i założono oryginalną oponę.

[img]

Zreperowano pedał rozrusznika. Zużytą oś stoczono i wstawiono tulejki.

[img]

Rozebrano boczne dekle skrzyń biegów. Wybrano najlepsze elementy. Tylko jeden dekiel nie był popękany. Wybrany dekielek wyprostowano na prasie. Wytoczono nadwymiarowe nity i przynitowano tulejkę kopniaka. Wykonano ogranicznik zębatki kopniaka. Obrobiono odlew kopniaka. Wyfrezowano wycięcie pod pedał, wykonano otwór i gwint na sworzeń pedałka. Zatoczono dolną część kopniaka, wykonano kwadrat zębatki i gwint mocujący. Wytoczono talerzyk sprężyny.

[img]

Przynitowano tuleję wysprzęglika. Przyspawano talerzyk sprężyny i zmontowano całość.

[img]

Dorobiono pręt wysprzęglający z nakrętką oraz frezowaną podkładkę.

[img]

Zmontowano tarcze sprzęgłowe. Dopasowano ręczną dźwignię sprzęgła.

[img]

Druga skrzynia kompletna. Brakuje sprężyny kopniaka (sprężyna dla dekielków nitowanych ma mieć obie końcówki odgięte, w deklu odlewanym jedna końcówka to "uszko") i nakrętki sprzęgła.

[img]

Trzecia skrzynia biegów - obudowa uszkodzona w dolnej części. Po wypiaskowaniu uszkodzone miejsce ponownie zabezpieczono blachą przykręconą na warstwę kleju.

[img]

Przegwintowano otwory obudowy i uzupełniono brakujące szpilki. Pospawano popękany dekielek.

[img]

Zmontowano łożyska i wałki. Wyboru już nie ma. Części nie są już najlepsze. Koła zębate wyraźnie zużyte. Wszystko jednakże działa - gdyby nie było skrzyń 1 i 2 pewnie uznano by skrzynię 3 za nie aż taką złą.

[img]

Obrobiono odlew kopniaka i wytoczono nową tuleję.

[img]

Tuleję przykręcono wykonując nowe otwory w nieuszkodzonych miejscach pokrywy. Stare otwory po nitach zaspawano. Przyspawano tuleję od wewnątrz. Wyczyszczono górną pokrywę i dopasowano elementy zmieniacza biegów i wycisku sprzęgła.

[img]

Dorobiono elementy pedału kopniaka - pręty gum, śrubę mocującą, oś i nakrętki.

[img]

Sprawdzono ramę pod kątem geometrii. Spawana główka ramy jest wyraźnie skręcona. Nacięto spawy, wyprostowano główkę i ponownie przyspawano.

[img]

Wyprostowano i pospawano przednie widełki.

[img]

Rozebrano silnik nr 1. Wyczyszczono i sprawdzono kartery. Wał nadaje się do użytku - może nie jest idealny ale co najmniej przyzwoity.

[img]

Złożono kartery, wyczyszczono dekiel i koła pośrednie. Brakuje koła z krzywkami rozrządu. Brakuje gniazd popychaczy zaworów wydechowych i jednego ssącego.

[img]

Zdemontowano podajnik oleju - kompletny. Brakuje nakrętki szybki. Po wyczyszczeniu podajnik sprawdzono - działa.

[img]

[img]

Rozebrano i wyczyszczono elementy silnika nr 2. Jest bardziej kompletny ale też mocniej zużyty. Wał korbowy do regeneracji. Szklanki popychaczy zaworów wydechowych nie pasują - gwint w gniazdach jest drobniejszy. Brakuje śrub i szpilek do skręcenia karterów - te co były nie nadają się już do użytku.

[img]

Złożono pomalowane skrzynie biegów i zmontowano w ramie "co się dało".

[img]

Wyczyszczono dekle i koła pośrednie silnika nr 2.

[img]

Nie bez pewnych trudności zdemontowano podajnik oleju. O dziwo był kompletny. Po wyczyszczeniu i złożeniu działa.

[img]

[img]

Wybrano iskrownik rokujący największe nadzieje. Zdemontowano i naprawiono gwinty w podstawie.

[img]

Wyczyszczono i sprawdzono elementy iskrownika.

[img]

Iskrownik kompletny i działający. Do kupienia szczotki zbierające wysokie napięcie.

[img]

Pozostałe dwa iskrowniki mają zniszczone przednie ścianki w miejscu mocowania łożyska i przerywacza.

Przedłużono sztycę podsiodłową, dorobiono przednie mocowanie sztycy, strzemiączko i śruby.

[img]

Wykonano replikę sztycy podsiodłowej.

[img]

Zmontowano siodło do ramy.

[img]

Wykonano popychacze i dźwigienki sterujące iskrownikiem oraz podnoszeniem zaworów wydechowych. Wygląda na proste zajęcie ale nie do końca. Ciekawe że choć motocykl nie jest specjalnie kompaktowy to górny popychacz jest tak poprowadzony aby musiał ominąć tysiąc przeszkód.

Popychacz dekompresatora z regulacją długości.

[img]

Górny popychacz i tylna dźwigienka od przyspieszenia zapłonu.

[img]

Mocowanie linki i pancerza.

[img]

Wytoczono oś tylnej piasty. Zmontowano zębatkę napędową i ustawiono piastę względem skrzyni biegów. Wytoczono podkładki, dystanse i dekielek. Zamontowano bęben hamulcowy.

[img]

[img]

Wykonano gniazda rozpieraka. Zmontowano mechanizm rozpieraka.

[img]

[img]

Zapleciono tylne koło. Założono łańcuch napędowy.

[img]

[img]

Przygotowano drugie widełki. Wstawiono nową sztycę, uzupełniono brakujący fragment, wytoczono górną bieżnię i nakrętki. Wyprostowano dolne części widełek.

[img]

Pierwsze widełki zamontowano w ramie.

[img]

Połączono dorobione rury roztoczonym oryginalnym łącznikiem. Dorobiono nowe elementy prowadzące.

[img]

Wspawano dolne części rur.

[img]

Dorobiono wewnętrzne elementy prowadzące.

[img]

Złożono zawieszenie bez sprężyn, sprawdzono jego działanie i prostopadłość osi koła. Wprowadzono korekty.

[img]

Rozebrano,wstawiono sprężyny i ponownie zmontowano. Przednie koła wydaje się być na swoim miejscu. Inne sprężyny inaczej ustawiły wahaczyki - trzeba skorygować położenie błotnika.

[img]

[img]

Poprawiono kształt przedniego błotnika, dopasowano pałąki.

Wyprostowano i przegwintowano mocowania sanek do ramy. Zamocowano osłony łańcuchów.

[img]

Dorobiono brakujące fragmenty pedału sprzęgła.

[img]

Dorobiono nowe mocowania sanek z nakrętkami.

Zamocowano podesty i pedał hamulca z prowadzeniem.

[img]

Dorobiono taśmę cierną hamulca. Wstawiono w dekiel prowadnicę i ograniczniki. Wykonano oś dźwigienki hamulcowej.

[img]

[img]

Wykonano mocowanie i blokadę stopki bocznej.

[img]

Dorobiono pręt hamulcowy z końcówkami.

[img]

Wypróbowano działanie hamulca i ustawiono stopkę boczną.

[img]

[img]

[img]

Wypiaskowano i zabezpieczono epoksydem drugą ramę.

[img]

Z kawałków kierownic zmontowano jedną o kształcie oryginału.

[img]

Wypiaskowano tylną część ramy. Z łączników usunięto resztki starych rur i lutu. Usunięto resztki śrub i sworzni. element wyprostowano i przygotowano do spawania.

[img]

Naprawiono napinacze łańcucha. Za szablon przy wstawianiu nowych rur posłużyła oryginalna rama w dobrym stanie.

[img]

Z główki usunięto resztki starych rur i lutu. Wytoczono i wciśnięto trzpienie które usztywnią i wzmocnią nieco sfatygowane miejsca łączenia rur.

[img]

Główkę pospawano.

[img]

Docięto rury i przygotowano ich końce do spawania. Wstępnie zmontowano główne rury ramy.

[img]

Wstawiono poprzeczkę ramy i ustawiono geometrię ramy.

[img]

Pospawano węzły i łączenia rur. Sprawdzono geometrię - może być. Pozostało ustawić główkę ramy.

[img]

Nacięto wzmocnienia główki i ustawiono ją w płaszczyźnie ramy. Sprawdzono spawy węzłów i poprawiono jeśli była taka potrzeba. Teraz wystarczy już tylko medycyna estetyczna.

[img]

Ustawiono silnik w ramie i dorobiono mocowania karterów do ramy i cylindrów do górnej belki.

[img]