Junak M10 zakupiony w latach sześćdziesiątych z wózkiem DUNA. Zachowany w dobrym stanie. Kanapa Junaka tapicerowana w kolorze czerwonym, pasującym do tapicerki wózka.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_1.jpg)
Braki widoczne po wstępnym oglądzie to nieoryginalny tłumik i iskrownik. Do oryginalnego mocowania iskrownika przykręcony iskrownik od radzieckiego boksera. Część śrub wymieniona, silnik uszczelniony od zewnątrz przezroczystym silikonem. Całość pomalowana czarnym lakierem na lakier oryginalny bez demontażu.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_2.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_3.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_4.jpg)
Pierwsza faza remontu czyli demontaż przebiega w miarę sprawnie. Niektóre podzespoły nie były jeszcze rozbierane od nowości. Ingerencja użytkowników ograniczała się do utrzymania motocykla w całości. Nigdy nie remontowano tylnego wahacza ani przedniego zawieszenia. W tylnym wahaczu oczywiście zapieczone tulejki z tworzywa, golenie również zastane.
Jedno z kół motocykla w dobrym stanie, felga nadaje się do chromu. Drugie koło dosięgła rdza. Przerdzewiały bęben i przerdzewiała felga kwalifikują się do wymiany. Szprychy w dobrym stanie, nyple do wymiany. Felgę koła wózka można pochromować, szprychy do wymiany.
Wszystkie elementy zostały wypiaskowane, dokładnie obejrzane i zabepieczone podkładem. Rama wymagała w kilku miejscach spawania. Po pospawaniu ramę ponownie przepiaskowano.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_5.jpg)
Elementy aluminiowe zostały wymyte i wypiaskowne celem oczyszczenia. Zostaną wypolerowane w zakładzie profesjonalnie zajmującym się polerką.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_6.jpg)
Pierwsze elementy wróciły z chromowni. Stary, zniszczony chrom został usunięty. Po naprawieniu powierzchni elementy pokryto chromem na podkładzie miedzi.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_7.jpg)
Silnik został rozebrany. Wszystkie elementy został sprawdzone pod względem zużycia. Wał kwalifikuje się do kapitalnego remontu, podobnie głowica. Kartery, pokrywy boczne, głowica i dekielki zostały odczyszczone i umyte. Będą wypolerowane.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_8.jpg)
Wszystkie chromowane elementy są naprawione i pokryte nowym chromem.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_9.jpg)
Wypolerowane bębny i dekle.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_10.jpg)
Pierwsze gotowe podzespoły to koła. Felgi, szprychy i nyple oryginalne, chromowane. Oczywiście nowe łożyska i opony - motocykl ma nie tylko wyglądać ale i jeździć.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_11.jpg)
Tylne amortyzatory kompletne - wymieniono uszczelnienia, olej i jeden z tłoczków (stary popękał). Wytoczono nowe blaszki zaworków - stare popękały. Obsady amortyzatorów pomalowano, wstawiono nowe gumy, kupiono śruby z nierdzewki.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_12.jpg)
W przednim zawieszeniu wyprostowano lagi i wymieniono uszczelnienia.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_13.jpg)
Prawdziwy stan błotników ukazało dopiero piaskowanie. Blacha w zasadzie anihilowała w miejscach mocowania pałąków. Wykonano wstawki z blachy które zalutowano twardym lutem.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_14.jpg)
Kartery silnika, pokrywy boczne, głowicę oraz dekielki wypolerowano.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_15.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_16.jpg)
Klakson został rozebrany ne części pierwsze. Poszczególne elementy pomalowano, styki wyczyszczono. Po odczyszczeniu brudu i lakieru nawet znaczek Belma okazał się w dobrym stanie.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_17.jpg)
Po złożeniu i wyregulowaniu klakson jest w 100% sprawny.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_18.jpg)
Po złożeniu ramy i wahacza, ponownie wyjęto wahacz i pomalowano ramę lakierem akrylowym.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_19.jpg)
Do pomalowanej ramy dołączono wahacz z nowymi tulejami i wyremontowane amortyzatory.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_20.jpg)
Zmontowano przednie półki, lagi, kierownicę i "żółwia".
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_21.jpg)
Teraz już można postawić motocykl na kołach. Zanim zostanie włożony silnik trzeba dopasować stopkę centralną - jest tak zdeformowana że motocykl nie ustoi bez co najmniej dwóch desek. Można też sprawdzić dopasowanie błotników przed finalnym malowaniem - upewnić się czy nie trą opony i powiercić otwory.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_22.jpg)
Osprzęt kierownicy jest chromowany, licznik oryginalny z wymienioną ramką i uszczelkami. Oczywiście mechanizm licznika został wyczyszczony a wskazówka i puszka pomalowane.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_23.jpg)
Stopkę centralną wyprostowano. W miejscach w których zapiera się o ramę wspawano kwadraciki z blachy których grubość tak dobrano aby stopka była obciążona symetrycznie.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_24.jpg)
Do ramy włożono silnik. Za pomocą podkładek wydystansowano go pomiędzy belkami ramy.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_25.jpg)
Zdjęto przednie koło. Do szczęk hamulcowych przyklejono nowe okładziny i przetoczono. Zmontowano przedni błotnik i założono kompletne przednie koło.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_26.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_27.jpg)
Zamontowano do ramy tylny błotnik. W listwie pod błotnikiem puszczono przewody tylnej lampki.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_28.jpg)
Zmontowano półkę akumulatora, puszki boczne i osłonę akumulatora. W puszce narzędzowej zachowały się oryginalne gniazda bezpiecznika i lampki.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_29.jpg)
Wyczyszczono i zamontowano gaźnik.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_30.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_31.jpg)
Wykonano nową instalację elektryczną. Zamontowano linki. Zamiast starego, mechanicznego regulatora napięcia zamontowano regulator elektroniczny.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_32.jpg)
Pomalowano zbiornik paliwa ze szparunkami i napisem. Zamontowano go na ramie na oryginalnych gumowych poduszkach. Po wyczyszczeniu zamontowano oryginalny kranik paliwa.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_33.jpg)
Sprawdzono szczelność instalacji paliwowej oraz działanie instalacji elektrycznej. Zamontowano nowy układ wydechowy, ramki lampy oraz kontrolki
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_34.jpg)
Zakupiono i zamontowano nowe gumy podnóżków i rączek.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_35.jpg)
Wymieniono przewód zapłonowy na nowy ale z rdzeniem miedzianym pozostawiając oryginalną bakielitową fajkę. Iskrownik złożono zupełnie nowy. Przewinięto uzwojenia, zmieniono ośkę wałka, namagnesowano wałek.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_36.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_37.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_38.jpg)
Wyczyszczono i zamontowano oryginalny wyłącznik światła STOP.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_39.jpg)
Po zalaniu olejem silnika, skrzyni biegów i komory sprzęgła przystąpiono do pierwszego, próbnego uruchomienia silnika.
Sprawdzono ciśnienie oleju w magistrali olejowej, zmierzono prąd ładowania idokonano dokładnych oględzin silnika pod kątem wycieków oleju.
Oczekując na brakujące elementy motocykla przystąpiono do remontu wózka bocznego. Całość rozebrano i wypiaskowano. Elementy ramy, zawieszenia i mocowań pomalowano.
Aluminiową gondolę oraz błotnik dokładnie oczyszczono, wyprostowano i wyszpachlowano.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_40.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_41.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_42.jpg)
Złożono ramę wózka z wahaczem oraz kołem.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_43.jpg)
Koło wózka zostało wyremontowane analogicznie do kół motocykla: nowe łożyska, chromowana felga, nowe polerowane szprychy, chromowana nakrętka koła.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_44.jpg)
Po założeniu tymczasowej kanapy wykonano jazdę próbną. Sprawdzono działanie skrzyni biegów oraz prowadzenie motocykla.
Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów trzeba wyczyścić kranik paliwa i dokonać wstępnej regulacji gaźnika.
Elementy łączące wózek z motocyklem (tzw gruszki) pomalowano. Pomalowano również obejmy ramy motocykla i ramy wózka. Śruby pałąków ocynkowano a śruby gruszek pochromowano.
Dołączono wózek do motocykla i ustawiono zbieżność zgodnie z zaleceniami producenta.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_45.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_46.jpg)
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_47.jpg)
Pomalowano gondolę ze złotymi szparunkami.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_48.jpg)
Gondolę skręcono z błotnikiem i przymocowano do ramy wózka. Przednia lamp motocykla otrzymała nowe szkło ZELMOT i nowy odbłyśnik. Mocowanie żarówek zachowało się oryginalne.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_49.jpg)
Podłączono instalację elektrycznę do lampek wózka (z przodu błotnika światło pozycyjne, z tyłu STOP i światło pozycyjne). Kanapę motocykla obciągnięto materiałem identycznym jak tapicerka wózka bocznego. Do gondoli przykręcono zapinki szyby plandeki.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_50.jpg)
Elementy wózka otrzymały nową tapicerkę. Sprężyny siedzenia ocynkowano. Przymocowano nowe "boczki", lewy z kieszenią.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_51.jpg)
Do wyboru mamy plandekę zakrywającą wózek
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_52.jpg)
lub szybę osłaniającą przed deszczem i wiatrem.
![[img]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_53.jpg)
Jeszcze tył osłony łańcucha i ozdobny dziób wózka - gotowe, można pojeździć zanim spadnie śnieg.



![[thumb:img_54.jpg]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_54_t.jpg)
![[thumb:img_55.jpg]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_55_t.jpg)
![[thumb:img_56.jpg]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_56_t.jpg)
![[thumb:img_57.jpg]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_57_t.jpg)
![[thumb:img_58.jpg]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_58_t.jpg)
![[thumb:img_59.jpg]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_59_t.jpg)
![[thumb:img_60.jpg]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_60_t.jpg)
![[thumb:img_61.jpg]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_61_t.jpg)
![[thumb:img_62.jpg]](/file/junak_m10_z_wozkiem_duna/img_62_t.jpg)