Ten egzemplarz MZ BK 350 nie stał bezczynnie w garażu. Był eksploatowany dość intensywnie i to z wózkiem bocznym. Aby przywrócić go do stanu oryginalnego część elementów należy po prostu usunąć (kierunkowskazy, mocowania wózka, osłona lampy, gmole z klaksonami, bagażnik). Niestety trzeba też poszukać oryginalnych części w miejsce "zamienników" wstawianych podczas eksploatacji. Poszukiwania oryginalnych siedzeń w miejsce kanapy zrobionej na bazie blachy siedzenia z Junaka zakończyły sie prawie pełnym sukcesem. Brakuje jedynie dolnego uchwytu sprężyny siedzenia kierowcy (ostatecznie do dorobienia).
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_1.jpg)
Kierownica została kupiona nowa razem z uchwytami. Udało się też kupić cały amortyzator skrętu w bardzo ładnym stanie. Pozostały do kupienia klamki (stare mają popękane mocowania) i rolgaz. Na szczęście bieżnie łożysk główki ramy ocalały. Rama jest nawet w niezłym stanie jak na eksploatację z wózkiem. Wymaga prostowania dolnej części zdeformowanej od stawiania na stopce centralnej. Zakupiono czaszę przedniej lampy - pozostaje "polować" na licznik.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_2.jpg)
Jak zwykle demontaż silnika budzi emocje. Na szczęście stan silnika jest całkiem niezły. Kartery i części obudowy są w bardzo ładnym stanie (co widać po usunięciu warstwy błota z olejem). Skrzynia biegów i sprzęgło kompletne i nieuszkodzone. Wał skrajnie zużyty ale nadający się do regeneracji. W zaskakująco dobrym stanie są cylindry i tłoki. Wygląda na to że po ich wymianie motocykl prawie nie był używany. Prawdopodobnie wystarczy zmienić tylko pierścienie.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_3.jpg)
Zamiast potłuczonej lewej głowicy udaje się znaleźć dobrą. Dokładniejszego zbadania wymaga wirnik prądnicy. Brakuje też mechanizmu detekcji luzu w skrzyni biegów. Reszta części silnikowych wygląda zaskakująco dobrze. Blok silnika wygląda na nierozpołowiany od nowości.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_4.jpg)
Niszczycielska działalność wózka bocznego ujawnia się niestety w przednim zawieszeniu. Co prawda jest kompletne (to plus), daje się rozebrać (to drugi duży plus) ale rury mają kształt bananów. W ostateczności można je wyprostować ale lepiej byłoby znaleźć proste. Do naprawy jest także mocowanie jednego z amortyzatorów, ale to nie problem.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_5.jpg)
Jeśli chodzi o koła to felgi są aluminiowe - trzeba zdecydować czy mają być malowane czy polerowane. Szprychy zdecydowanie trzeba kupić nowe - oryginalne są w kiepskim stanie i niekompletne. Część szprych w tylnym kole nie wytrzymała obciążenia zaprzęgiem, pękła i została zastąpiona szprychami od Junaka. Niestety połamane są także szczęki hamulcowe (zarówno w przednim jak i w tylnym bębnie). Co prawda zostały połatane blachami ale bałbym się wyjechać na ulicę ze szczękami w takim stanie.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_6.jpg)
Już na szczęście ostatni defekt - wybite otwory mocujące napędową zębatkę w tylnym bębnie. Można wstawić tuleje ale może trafi się tani bęben w lepszym stanie.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_7.jpg)
Obecnie blacharka się piaskuje a pierwsze małe części trafiły do lakierni. Przygotowywane są części do chromowania i cynkowania.
Pochromowane zostaną części układu kierowniczego, szklanki suwaków i dźwignie. Reszta elementów która nie może być zabezpieczona lakierem zostanie ocynkowana.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_8.jpg)
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_9.jpg)
Elementy karoserii po piaskowaniu wyglądają nieźle. Oczywiście jest sporo dziur do zaspawania ale wżery nie są bardzo głębokie. W najgorszym stanie jest puszka na akumulator - woda i opary kwasu zrobiły swoje. Bak był w oryginale chromowany, teraz będzie malowany. Przed nałożeniem podkładu został pomalowany gruntem reaktywnym.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_10.jpg)
Układ korbowy po remoncie. Wał zregenerowany, cylindry po szlifie, nowe tłoki, sworznie i pierścienie.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_11.jpg)
Przykładowe elementy po chromowaniu.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_12.jpg)
Rama pomalowana i wysuszona (szparunek również na części błotnika stanowiącej integralną część ramy). Można zacząć montaż motocykla. Na miejsce wraca tabliczka znamionowa, nieco zniszczona ale oryginalna.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_13.jpg)
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_14.jpg)
Poskładany na gotowo silnik i skrzynia biegów - gotowy do włożenia do ramy. Cylindry pomalowane na czarno lakierem żaroodpornym. Oczywiście nowe wszystkie łożyska, uszczelnienia i uszczelki. Dorobiony mechanizm detekcji luzu w skrzyni biegów.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_15.jpg)
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_16.jpg)
Silnik w ramie. Gaźniki wyczyszczone. Jedna głowica wymieniona.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_17.jpg)
Półki zamocowane w ramie. Wymieniono bieżnię w górnej półce - stara była popękana. Kulki wstawiono nowe. Zamontowano nowy, kompletny amortyzator skrętu i nową kierownicę.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_18.jpg)
Dokupiono licznik - wnętrze zachowane z dobrym stanie, mechanizm sprawny - wystarczyło wyszczyścić i naoliwić. Tarcza nieco zniszczona ale po małym retuszu jeszcze posłuży. Wskazówka oczyszczona i pomalowana, tak samo obudowa. Pozostaje dokupić nową ramkę.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_19.jpg)
Bębny wypiaskowane i wyczyszczone. W piastach nowe łożyska.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_20.jpg)
Pomalowana obudowa dyfra.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_21.jpg)
Szczęki hamulcowe wymienione na niepopękane. Po złożeniu okładziny hamulcowe zostały przetoczone.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_22.jpg)
Gotowe do zamontowania wyremontowane przednie siedzenie.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_23.jpg)
Wyremontowane tylne siedzenie. Wszystkie części oryginalne - łącznie z motylkami regulującymi naciąg sprężyn.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_24.jpg)
W pomalowanej obudowie nowe łożyska i uszczelnienia.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_25.jpg)
Zmontowane w ramie suwaki.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_26.jpg)
Przykręcona górna część tylnego błotnika, wzmocnienie i tylne siodło.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_27.jpg)
Jeszcze tylko puszka i w zasadzie tył gotowy.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_28.jpg)
Felga malowana ze złotymi paskami, szprychy nowe - polerowany ocynk.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_29.jpg)
Bak gotowy do zamontowania.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_30.jpg)
Tylna lampka w kolorze motocykla. Bak i siedzenie kierowcy na swoim miejscu.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_31.jpg)
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_32.jpg)
Rury przedniego zawieszenia wyprostowano na gorąco. Wytoczono nowe tulejki z tekstolitu.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_33.jpg)
Poz złożeniu przedniego zawieszenia motocykl może wreszcie stanąć na własnych kołach.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_34.jpg)
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_35.jpg)
Chromowane rury wydechowe typu "cygaro".
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_36.jpg)
Licznik z nową chromowaną ramką.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_37.jpg)
Nowa ramka lampy, kontrolki, szkło i wkład lampy. Błotnik przedni dopasowany w podkładzie - szkoda giąć pomalowane pałąki. Jeszcze podłączenie stacyjki, kranik, paliwo i można odpalać.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_38.jpg)
Pierwsza jazda zawsze jest emocjonująca - zawsze coś trzeba poprawić. Tym razem prąd ładowania jest zdecydowanie za mały. Na szczęści winny jest regulator a nie prądnica. Po zmianie regulatora mechanicznego na elektroniczny prądu wystarcza nie tylko na zasilanie cewek ale i na przyzwoite oświetlenie.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_39.jpg)
Pozostaje skończyć malowanie przedniego błotnika, pomalować podnóżek centralny, sprawdzić czy gdzieś nie cieknie olej i wstępnie wyregulować gaźniki. Ostateczną regulację i tak trzeba będzie wykonać po dotarciu silnika.
![[img]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_40.jpg)



![[thumb:img_41.jpg]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_41_t.jpg)
![[thumb:img_42.jpg]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_42_t.jpg)
![[thumb:img_43.jpg]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_43_t.jpg)
![[thumb:img_44.jpg]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_44_t.jpg)
![[thumb:img_45.jpg]](/file/mz_bk_350_remont_kapitalny/img_45_t.jpg)