Your web browser is too old or does not support JavaScript. This page will not display as intended.

Tornedo z silnikiem Steinhagen-Stransky

Poza przednim błotnikiem motocykl stanowi jedną całość. Zachowane resztki lakieru - dwa odcienie zielonego i białe szparunki.

[img]

Całość mocno skorodowana - nosi ślady licznych napraw. Typowe tylko przednie zawieszenie trapezowe.

[img]

Nietypowe piasty - to nie popularny F&S. Stopka centralna choć na pierwszy rzut oka wygląda na amatorską robotę po dokładnym obejrzeniu wygląda na produkcję dopasowaną do motocykla.

[img]

Rama w przedniej części zachowana bez uszkodzeń. Na główce oryginalny znaczek Tornedo.

[img]

[img]

[img]

[img]

[img]

[img]

W przedniej części zbiornika paliwa po obu stronach widoczne resztki białego napisu Tornedo.

[img]

Na karterach widoczne resztki orzełka.

[img]

Silnik przypomina trochę Sachsa (skrzynka biegów jest wręcz identyczna) ale rozbudowanego o nożny rozrusznik, trochę setkę NSU a trochę DKW.

[img]

Kartery są sildne i o dziwo nie uszkodzone. Połamane są prawie wszystkie żebra w głowicy i pokruszony kołnierz cylindra (na szczęście kanały pozostały całe).

[img]

Po usunięciu zabrudzeń widać jeszcze trzy nabite orzełki.

[img]

[img]

Ewentualne wątpliwości co do pochodzenia silnika rozwiewa nabity na kółku skrzyni biegów charakterystyczny znaczek.

[img]

Wyprostowano i pospawano ramę. Przymierzono bagażnik i tylny błotnik. Zmontowano bieżnie główki ramy i zmontowano trapez. Wymieniono wszystkie tulejki w zawieszeniu - stare były starte prawie do zera.

[img]

Przymierzono silnik do ramy. Wstępnie naprawiono elementy stopki centralnej i podnóżków kierowcy.

[img]

Przymierzono przedni błotnik. Pospawano zbiornik paliwa. Zabezpieczono spawy klejem od zewnątrz a wnętrze po odrdzewieniu pokryto lekierem do zbiorników. Dorobiono tylne mocowanie zbiornika. Przymierzono koła i dopasowano pałąki błotników.

[img]

Wykonano replikę puszki (oryginalna rozpadała się w rękach) wykorzystując oryginalne elementy zamknięcia. Felgi pomalowano zgodnie z oryginałem. Piasty wymagały kapitalnego remontu. Wstawiono nowe łożyska, dotoczono nowe osie i nakrętki. Przyklejono nowe okładziny i dorobiono dźwigienki hamulcowe.

[img]

[img]

Przymierzono elementy kierownicy oraz puszkę na baterie (zbiornik paliwa posiada oryginalne uchwyty na puszkę).

[img]

Ponownie rozebrano motocykl i pomalowano jego poszczególne części zgodnie z zachowanymi resztkami oryginalnego malowania.

[img]

Dorobiono brakujące śruby i ocynkowano. Zachowane oryginalne śruby wyczyszczono i również ocynkowano.

[img]

Dorobiono uchwyt tylnej lampki. Odnowiono tylnę lampkę i zamontowano na miejsce.

[img]

Naprawiono oryginalny pedał hamulca tylnego i dorobiono cięgno.

[img]

Poskładano wstępnie skrzynię biegów. Wstawiono nowe łożyska. Dorobiono nowy wodzik zmieniacza biegów. Zamontowano wał (jeszcze przed regeneracją) i przymierzono cylinder. Ze względu na uszkodzenia dolnej części cylindra zdecydowano dorobić kołnierz ustalający cylinder w karterach i pozwalający na uszczelnienie cylindra.

Wymieniono szpilki które miały za dużą średnicę i uszkodziły cylinder (oczywiście nie same - potrzebny był jeszcze zdeterminowany człowiek z młotkiem).

[img]

Ponieważ w silniku brakuje oryginalnego magneta postanowiono posłużyć się częściami z typowego magneta Bosch. Przetoczono koło magnesowe tak aby mieściło się w karterach i wykonano nową obsadę koła magnesowego. W replice pokrywy wykonano przetoczenie ustalające mocowanie cewki i przerywacza. Wykonano krzywkę przerywacza i zmontowano całość. Do końca nie było wiadomo czy starczy miejsca na wszystkie elementy i czy uda się odpowiednio zgrać koło magnesowe z wałem i krzywką. Z trudem ale się udało. Po przewinięciu cewki przetestowano zapłon - nic nie trze, iskra jest dość silna i stabilna.

[img]

[img]

Dorobiono replikę głowicy. Dorobioną pokrywę magneta przetoczono i wyczyszczono. Wykonano działającą replikę prądnicy prądu stałego.

[img]

Wymieniono zużyte zębatki łańcuchowe.

[img]

Zregenerowano stacyjkę i wykonano instalację elektryczną z przewodu w oplocie bawełnianym. Wykonano linki z pancerza w oplocie.

[img]

Zreperowano kopniak. Dorobiono elementy odprężnika. Poskładano gaźnik i wykonano instalację paliwową.

[img]

Dorobiono rączkę kulisy zmiany biegów i cięgno ze sprężynowym amortyzatorem.

[img]

[img]

Dorobiono rurę wydechową i zreperowano tłumik.

[img]

Wykonano replikę pojemnika na baterie i podłączono do instalacji. Dorobiono osłonę łańcucha.

[img]